RxPG News Feed for RxPG News

Medical Research Health Special Topics World
  Home
 
   Health
 Aging
 Asian Health
 Events
 Fitness
 Food & Nutrition
 Happiness
 Men's Health
 Mental Health
 Occupational Health
 Parenting
 Public Health
 Sleep Hygiene
 Women's Health
 
   Healthcare
 Africa
 Australia
 Canada Healthcare
 China Healthcare
 India Healthcare
 New Zealand
 South Africa
 UK
 USA
 World Healthcare
 
 Latest Research
 Aging
 Alternative Medicine
 Anaethesia
 Biochemistry
 Biotechnology
 Cancer
 Cardiology
 Clinical Trials
 Cytology
 Dental
 Dermatology
 Embryology
 Endocrinology
 ENT
 Environment
 Epidemiology
 Gastroenterology
 Genetics
 Gynaecology
 Haematology
 Immunology
 Infectious Diseases
 Medicine
 Metabolism
 Microbiology
 Musculoskeletal
 Nephrology
 Neurosciences
 Obstetrics
 Ophthalmology
 Orthopedics
 Paediatrics
 Pathology
 Pharmacology
 Physiology
 Physiotherapy
 Psychiatry
 Radiology
 Rheumatology
 Sports Medicine
 Surgery
 Toxicology
 Urology
 
   Medical News
 Awards & Prizes
 Epidemics
 Launch
 Opinion
 Professionals
 
   Special Topics
 Ethics
 Euthanasia
 Evolution
 Feature
 Odd Medical News
 Climate

Last Updated: Oct 11, 2012 - 10:22:56 PM
Research Article
Latest Research Channel

subscribe to Latest Research newsletter
Latest Research

   EMAIL   |   PRINT
Up to 2 drinks per day not linked with higher risk of irregular heart beat for women

Dec 2, 2008 - 5:00:00 AM
During a median (midpoint) follow-up of 12.4 years, there were 653 confirmed cases of new atrial fibrillation. Among women consuming no alcohol (n = 15,370), there were 294 events (1.9 percent); for women consuming more than 0 and less than 1 drink per day (n = 15,758), there were 284 events (1.8 percent); for 1 to 2 drinks per day (n = 2,228), there were 35 events (1.6 percent); and for women consuming 2 or more drinks per day (n = 1,359), there were 40 atrial fibrillation events (2.9 percent).

 
[RxPG] Women who have up to two alcoholic drinks per day do not appear to be at increased risk of atrial fibrillation (irregular heart beat), but drinking more than that amount is associated with a higher risk, according to a study in the December 3 issue of JAMA.

Studies assessing the effects of regular alcohol consumption on the risk of atrial fibrillation have provided inconsistent results, with several studies finding significant associations between moderate to high amounts of alcohol intake and increased risks of atrial fibrillation among men, but not among women. However, these studies were not of adequate size to detect significant associations among women, according to background information in the article.

David Conen, M.D., M.P.H., of Brigham and Women's Hospital, Harvard Medical School, Boston, and University Hospital, Basel, Switzerland, and colleagues analyzed data from a completed randomized controlled trial involving 34,715 women participating in the Women's Health Study, to assess the effects of regular alcohol consumption on the risk of atrial fibrillation. The participants were older than 45 years and had no atrial fibrillation at the start of the study and underwent follow-up from 1993 to October 2006. Alcohol consumption was assessed via questionnaires at the beginning of the trial and at 48 months of follow-up and was grouped into 4 categories: 0 drinks per day, greater than 0 and less than 1, 1 or more and less than 2, and 2 or more drinks per day. Atrial fibrillation was self-reported on the yearly questionnaires and subsequently confirmed by electrocardiogram and medical record review.

During a median (midpoint) follow-up of 12.4 years, there were 653 confirmed cases of new atrial fibrillation. Among women consuming no alcohol (n = 15,370), there were 294 events (1.9 percent); for women consuming more than 0 and less than 1 drink per day (n = 15,758), there were 284 events (1.8 percent); for 1 to 2 drinks per day (n = 2,228), there were 35 events (1.6 percent); and for women consuming 2 or more drinks per day (n = 1,359), there were 40 atrial fibrillation events (2.9 percent).

In the present study, alcohol consumption of up to 2 drinks per day was not associated with an increased risk of incident atrial fibrillation among initially healthy, middle-aged women. In contrast, the small group of women who consumed 2 or more alcoholic beverages per day had a 1.6-fold greater risk for atrial fibrillation relative to nondrinking women. While this finding needs to be interpreted with some caution because of the small number of women in some subgroups, it supports a possible threshold effect in the relationship between alcohol consumption and risk of atrial fibrillation among women, the authors write.




Advertise in this space for $10 per month. Contact us today.


Related Latest Research News


Subscribe to Latest Research Newsletter

Enter your email address:


 Feedback
For any corrections of factual information, to contact the editors or to send any medical news or health news press releases, use feedback form

Top of Page

 
Contact us

RxPG Online

Nerve

 

    Full Text RSS

© All rights reserved by RxPG Medical Solutions Private Limited (India)